Onze werkwijze

Wanneer ATR een vraag ontvangt om regeldruk te toetsen, dan kijkt ATR eerst naar de wetten en regels. ATR kijkt ook wie de druk ervaart en hoe hoog de regeldruk is. ATR onderzoekt of het gemakkelijker kan en of er verder onderzoek nodig is. Uiteindelijk volgt vaak een advies met een dictum (samenvattend oordeel).

Hoe verloopt een toets?

Wanneer regelgeving in ontwerp klaar is, kan ATR een toets op regeldruk uitvoeren. Het schema in de infographic laat zien hoe dit verloopt. Ook de video geeft hierover meer informatie.

Infographic over toetsing van voorgenomen wetgeving

[Start rustige muziek] [Logo ATR verschijnt in beeld.]

[BEELDTEKST: ATR Adviescollege toetsing regeldruk]

VOICE-OVER: Het Adviescollege toetsing regeldruk adviseert over regeldrukgevolgen van nieuwe regelgeving van de Rijksoverheid.

[BEELDTEKST: Pre-consultatiefase, Consultatiefase, Voorbereiding (politieke) besluitvorming, Politieke besluitvorming, ATR, Ambtelijk meendenken in voorfase, Toetsing & advies, Aanvullende zienswijze]

VOICE-OVER: Deze animatie legt uit hoe de advisering verloopt en waar ATR bij de toetsing op let. De overheid werkt aan maatschappelijke doelen zoals goede zorg, een toegankelijke woningmarkt en verduurzaming van de samenleving. Een deel van de maatregelen die de overheid neemt om deze doelen te bereiken, worden vastgelegd in wet- en regelgeving. ATR draagt eraan bij dat wet- en regelgeving de samenleving zo weinig mogelijk tijd en geld kost.

[BEELDTEKST: Regeldruk]

VOICE-OVER: Tijdsbesteding en investeringen door bedrijven, burgers en professionals om te voldoen aan wettelijke verplichtingen noemen we regeldruk. ATR is een onafhankelijk adviescollege. Ministeries zijn verplicht om nieuwe regelgeving voor advies aan ATR voor te leggen. ATR adviseert in de consultatiefase van het wetgevingsproces, dus voordat het voorstel naar de Ministerraad en het parlement gaat. Ministeries kunnen ATR al eerder vragen informeel mee te denken over nieuwe regelgeving en de regeldrukgevolgen daarvan.

[BEELDTEKST: Pre-consultatiefase, Consultatiefase, Voorbereiding (politieke) besluitvorming, Politieke besluitvorming, ATR, Ambtelijk meendenken in voorfase, Toetsing & advies, Aanvullende zienswijze] VOICE-OVER: Dit ambtelijk meedenken vindt plaats in de fase voor de formele toetsing. Zodra het voorstel in (internet)consultatie gaat, dient het ministerie het voorstel bij ATR in voor formele toetsing.

[BEELDTEKST:

1. Onderbouwt het voorstel nut en noodzaak?

2. Zijn er minder belastende alternatieven?

3. Kan men goed met de voorgenomen regels werken?

4. Zijn de regeldrukgevolgen goed en transparant beschreven?]

VOICE-OVER: Voor het advies maakt ATR gebruik van een toetsingskader. Dit bestaat uit vier toetsvragen:

[BEELDTEKST: Nut en noodzaak]

VOICE-OVER:

(1.) De onderbouwing van nut en noodzaak van de nieuwe regels: is er een maatschappelijk probleem en lost het voorstel dit probleem echt op?

[BEELDTEKST: Minder belastende alternatieven]

VOICE-OVER:

(2.) Zijn er minder belastende alternatieven: leidt de oplossing niet tot onnodig veel regeldruk? En zijn er alternatieven met minder regeldruk?

[BEELDTEKST: Werkbaar en uitvoerbaar]

VOICE-OVER:

(3.) Kunnen burgers, bedrijven en professionals in de dagelijkse praktijk goed met de voorgenomen regels werken?

[BEELDTEKST: Regeldrukanalyse, regeldruk]

VOICE-OVER:

(4.) En tot slot, zijn de regeldrukgevolgen goed en transparant beschreven? Het gaat daarbij zowel om de regeldrukkosten als om de ervaren regeldruk. Het college beoordeelt de kwaliteit van het voorstel aan de hand van de vier toetsvragen.

[BEELDTEKST:

1. Onderbouwt het voorstel nut en noodzaak?

2. Zijn er minder belastende alternatieven?

3. Kan men goed met de voorgenomen regels werken?

4. Zijn de regeldrukgevolgen goed en transparant beschreven?]

VOICE-OVER: ATR komt tot een samenvattend oordeel bij het advies, het dictum.

[BEELDTEKST: Dictum. Indienen. Indienen, nadat. Niet indienen tenzij. Niet indienen]

VOICE-OVER:

Daarmee maakt ATR duidelijk of de voorgestelde regelgeving voldoende onderbouwd is en daarmee gereed voor politieke besluitvorming.

[BEELDTEKST: ATR-advies 1, ATR-advies 2, ATR-advies 3]

VOICE-OVER: ATR deelt een concept van het advies met het ministerie voor ambtelijke hoor en wederhoor. Vervolgens bespreekt het college de inhoud van het conceptadvies. Daarna volgt vaststelling en verzending door het college aan de minister of staatssecretaris. ATR maakt adviezen openbaar via de eigen website.

[BEELDTEKST: ATR-advies 1, ATR-advies 2, ATR-advies 3]

VOICE-OVER: Het ministerie moet de inhoud van het advies vermelden in de toelichting bij het voorstel en beschrijven wat het met het advies heeft gedaan. Als een voorstel ingrijpend wijzigt na een formeel advies van ATR, moet het ministerie het voorstel opnieuw voorleggen aan ATR.

[BEELDTEKST: Pre-consultatiefase, Consultatiefase, Voorbereiding (politieke) besluitvorming, Politieke besluitvorming, ATR, Ambtelijk meendenken in voorfase, Toetsing & advies, Aanvullende zienswijze] VOICE-OVER: ATR beslist dan of het een Aanvullende Zienswijze uitbrengt.

[BEELDTEKST: Aanvullende zienswijze]

VOICE-OVER: ATR brengt een Aanvullende Zienswijze uit binnen twee tot vier weken. Daarna is het aan het kabinet en het parlement om te bepalen hoe het omgaat met het wetsvoorstel en het ATR-advies.

[BEELDTEKST: ATR-advies 1, ATR-advies 2, ATR-advies 3]

VOICE-OVER: Het ATR-advies kan daarmee bijdragen aan werkbare regelgeving en minder regeldruk voor burgers, bedrijven en professionals.

[Logo van ATR komt in beeld.]

[BEELDTEKST: ATR Adviescollege toetsing regeldruk. www.adviescollegetoetsingregeldruk.nl]

VOICE-OVER: Heb je vragen over de ATR-toetsing? Neem contact op met een van de medewerkers of ga naar www.adviescollegeregeldruk.nl.

[Rustige muziek eindigt] 

Bestaande en toekomstige wetgeving

Bij voorgenomen en bestaande regelgeving hoort een toelichting waarin een beschrijving en kwantificering staat van de regeldrukeffecten. ATR kan toetsen of dit goed is gedaan. Kijk hoe regeldruk analyseren werkt.

Adviestermijn

De toetsing duurt maximaal vier weken, gerekend vanaf het moment dat ATR alle relevante stukken heeft. Voor zeer ingewikkelde dossiers kan deze termijn met nog eens vier weken worden verlengd. Hiervan stelt ATR de verantwoordelijke bewindspersoon én de dossierhouder tijdig op de hoogte.

Na advisering

Het ATR-advies gaat naar de verantwoordelijke bewindspersoon en naar het ministerie van EZK (als coördinerend ministerie voor de aanpak van regeldruk). Indien van toepassing dient ATR het advies ook in via de internetconsultatie. Zodra het voorstel openbaar wordt, publiceert ATR het advies op deze website.

ATR gebruikt een samenvattend oordeel (dictum) om aan te geven hoe de kwaliteit van de wet- en regelgeving is.

Dictum 1,2,3 en 4

Advies vooraf

Voordat een dossier voor advies aan ATR wordt voorgelegd is het ook mogelijk om informeel alvast met ATR te overleggen. Leg hiervoor contact met het secretariaat van ATR.

Het begint met het sturen van de adviesaanvraag naar ATR adviesaanvraag@atr-regeldruk.nl.

De aanvraag moet bestaan uit de ontwerpregelgeving zelf, de toelichting daarop en de berekeningen van de regeldrukgevolgen van het voorstel. Elk ministerie heeft een regeldrukcoördinator die meer weet over hoe die berekeningen gaan. Het dossier komt bij een specifieke behandelaar van ATR terecht. Zie het secretariaat op deze website.

Advies over bestaande wetgeving

Soms komen er ook signalen van branche-, beroeps- en belangenorganisaties of van individuele ondernemingen, burgers of professionals. U kunt melding maken van wettelijke verplichtingen die volgens u onnodig belastend en niet werkbaar zijn. Wilt u een melding doen over regeldruk?
Geef een melding over regeldruk

Hoe concreter uw melding is, hoe gemakkelijker de beslissing is.