Analyse ontwikkelingen in de regeldruk op SZW-terrein
Het ministerie van SZW en de Tweede Kamer doen er goed aan in regelgeving minder de toevlucht te nemen tot nieuwe of aanvullende administratieve eisen en procedures voor bedrijven. Het is beter om eerst te kijken of de bestaande normen strikter en consequenter kunnen worden gehandhaafd. Ook zou in de regelgeving meer kunnen worden uitgegaan van vertrouwen in handelen van bedrijven en burgers. Zo is onnodige regeldruk te voorkomen. Dat schrijft ATR in een rapportage ten behoeve van een technische briefing in de Tweede Kamer.
Uit de ATR-rapportage komt duidelijk naar voren dat de kwaliteit van voorgenomen regelgeving op het terrein van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) is afgenomen. Te vaak zijn de regeldrukgevolgen voor bedrijven en burgers niet of onvoldoende in kaart gebracht. Goed afgewogen besluitvorming is daardoor eigenlijk niet mogelijk.
Positieve en negatieve adviezen
ATR geeft inmiddels in rond de 50% van de uitgebrachte formele adviezen het dictum mee om het voorstel niet in te dienen of vast te stellen. Dit komt onder meer doordat nut en noodzaak van de voorgestelde wetgeving niet goed is onderbouwd. Of er wordt niet gekozen voor een alternatief dat met minder regeldruk gepaard gaat.
Analyse
Voorgenomen en dus nieuwe wetgeving kent vaak een te beperkte probleemanalyse als basis. Soms wijzigt het probleem zelfs tijdens het wetgevingstraject, maar de maatregel niet Ook worden voorgenomen maatregelen niet voldoende specifiek beschreven waardoor het effect van de regelgeving onduidelijk wordt. Voor bestaande wet- en regelgeving geldt dat regelgeving vaak te gedetailleerd is (met daarin ook nog eens vele uitzonderingen). Zij is ook niet snel genoeg aan te passen aan veranderingen op de arbeidsmarkt en in arbeidsverhoudingen.
Aanbevelingen
In de rapportage doet ATR een aantal aanbevelingen aan de Tweede Kamer. Die kunnen helpen om onnodige regeldruk te voorkomen of weg te nemen. Zo roept het college de Kamerleden op bij incidenten niet automatisch om nieuwe wet- en regelgeving te vragen of om een uitbreiding van het toezicht. Maar om eerst goed te analyseren welk probleem er opgelost moet worden en wat daar mogelijk voor nodig is. En om ook te kijken of een striktere en meer consequente handhaving van de bestaande normen de problemen kan wegnemen, zo schrijft ATR in zijn aanbevelingen.