Subsidieregeling maritieme innovatieprojecten goed onderbouwd
Met een nieuwe subsidie voor samenwerkingsprojecten in de maritieme maaksector wil het kabinet innovatieprojecten helpen realiseren. De subsidieregeling is goed onderbouwd en geeft inzicht in de regeldruk die het met zich meebrengt. Zo is de verwachte regeldruk ongeveer € 164.000,- in totaliteit. De vraag rijst wel waarom is gekozen voor een tijdelijke regeling om een structureel probleem op te lossen. Dat schrijft ATR in een advies aan de minister van Economische Zaken.
Context
Uit de toelichting op het voorstel blijkt dat investeringen in innovatie onder druk staan in de maritieme sector. Om de financiering van innovatieprojecten te steunen, wil het kabinet deze projecten subsidiëren. Er kan subsidie worden verstrekt aan ten minste twee maritieme ondernemingen. En eventueel een onderzoeksorganisatie voor het in een samenwerkingsverband met deze partijen uitvoeren van een maritiem innovatieproject.
Nut en noodzaak
De subsidieregeling is tijdelijk van aard, terwijl het blijkt dat er behoefte is aan structurele ondersteuning. Het college adviseert om te overwegen de regeling een permanent karakter te geven omdat dit efficiënter is als het gaat om de verhouding tussen de kosten en de baten.
Minder belastende alternatieven
Het budget voor de regeling is 7,5 miljoen euro. De meest simpele manier van verdelen is aanvragen te honoreren als die aan de eisen voldoen totdat het budget is uitgeput. Toch kiest het kabinet voor een aanpak waarin eerst aanvragen met projectvoorstellen kunnen worden ingediend, waarna een adviescommissie met experts de aanvragen op een aantal kwalitatieve aspecten beoordeelt. In de toelichting wordt die keuze voldoende onderbouwd. Zo wil men projecten met de grootste maatschappelijke meerwaarde kunnen subsidiëren.
Werkbaarheid
De regeling is tot stand gekomen in overleg met vertegenwoordigers van de maritieme maakindustriesector. Hierbij is ook specifiek ingegaan op de toegankelijkheid van deze regeling voor het MKB. Met het oog op een gelijk speelveld is er gekozen om niet met direct belanghebbende bedrijven in dialoog te gaan.
De formele titel van het voorstel luidt Regeling tot wijziging van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies en de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2024 in verband met de invoering en openstelling van de subsidiemodule Maritieme innovatieprojecten