Advies vereenvoudiging voertuigclassificaties
Minder regeldruk en beter werkbare regels voor burgers en bedrijven. Dat is het resultaat van het voorstel van het kabinet om voertuigdefinities te harmoniseren. Het voorstel is goed onderbouwd en maakt de autobelastingen overzichtelijker voor zowel burgers als bedrijven. Dat schrijft ATR in een advies aan de staatssecretaris van Financiën.
Context
Nu nog veroorzaken verschillen tussen de fiscale voertuigdefinities en die van het kentekenregister veel complexiteit en uitvoeringsproblemen. Dit leidt vaak tot kostbare aanpassingen aan (in het buitenland geproduceerde) bestelauto’s om aan de Nederlandse eisen te voldoen. Deze maatregel elimineert dergelijke aanpassingen door de definities te stroomlijnen, wat resulteert in aanzienlijke kostenbesparingen.
Verbeterde werkbaarheid
Een heldere en geharmoniseerde definitie van voertuigclassificaties zorgt voor een aanzienlijke verbetering in de werkbaarheid voor zowel burgers als bedrijven. Voor bedrijven betekent dit minder tijd en kosten besteed aan het aanpassen van voertuigen aan uiteenlopende nationale eisen. Voor burgers resulteert dit in een eenvoudiger en transparanter belastingstelsel.
Regeldrukvermindering
Uit gegevens van de RDW blijkt dat jaarlijks bij ongeveer 2800 bedrijfsauto’s aanpassingen worden gedaan om te voldoen aan de Nederlandse fiscale eisen. Deze aanpassingen kosten gemiddeld 2500 euro per voertuig, wat neerkomt op een jaarlijkse administratieve lastenvermindering van ongeveer 7 miljoen euro. De werkelijke besparing kan nog hoger liggen, aangezien de besparingen die al in de fabriek worden gerealiseerd niet volledig zichtbaar zijn in de RDW-data.
De formele titel van het voorstel luidt Wetsvoorstel vereenvoudiging van de voertuigclassificaties in de autobelastingen