Onderbouwing Energiebesluit schiet op onderdelen tekort
Met het Energiebesluit geeft het kabinet invulling aan een aantal wettelijke bepalingen van de Energiewet. Op onderdelen schiet de onderbouwing van het besluit tekort. Zo is onduidelijk wat de toegevoegde waarde is van een onafhankelijke risicomanager, terwijl de toezichthouder al de mogelijkheid heeft om de continuïteit van de energiebedrijven te controleren. De kosten van deze verplichting zijn omvangrijk (structureel € 7,6 miljoen). Dit vraagt om een betere onderbouwing, omdat de kosten mogelijk vermijdbaar zijn. Dat adviseert ATR aan de minister van Klimaat en Groene Groei.
Onafhankelijke risicomanager
In het besluit wordt de verplichting voor energieleveranciers beschreven om een onafhankelijke risicomanager te hebben. Deze functionaris is verantwoordelijk voor de beheersing van financiële risico’s van de energieleverancier. Uit de toelichting blijkt niet wat de toegevoegde waarde van de verplichting is. Zo hebben energieleveranciers doorgaans al een risicomanager in dienst. Bovendien heeft de toezichthouder de bevoegdheden zelf onderzoek te doen naar de financiële positie van de energieleverancier. Als een onderbouwing niet gegeven kan worden, dan is de regeldruk die met deze verplichting gepaard gaat te vermijden.
Kredietwaardigheid
Netbeheerders moeten met een kredietwaardigheidsverklaring aantonen dat zij kredietwaardig zijn. De nota van toelichting meldt dat op dit moment nog gesprekken plaatsvinden met relevante stakeholders om te bepalen of dit het beste instrument is. Het is logischer om eerst een keuze te maken en deze vervolgens te onderbouwen. Daar kiest het ministerie dus niet voor, met als risico dat niet het minst belastende instrument is opgenomen in het besluit. Ook hier geldt dus dat regeldruk mogelijk te vermijden is.
Bescherming vitale processen
Netbeheerders moeten maatregelen treffen om het gas- en elektriciteitsnet te beschermen. Dit voorstel werkt de wettelijke verplichting hiervoor verder uit. Daarmee is alleen nog niet duidelijk wat netbeheerders precies moeten doen. Dat is pas duidelijk bij onderliggende regelgeving. Hoewel de nota van toelichting aangeeft dat de voorbereidingen al lopen voor deze uitwerking, is niet duidelijk welke kant dit opgaat. De nota van toelichting zou dit beeld wel moeten geven.
De formele titel van dit voorstel luidt Algemene maatregel van bestuur houdende regels over energiemarkten en energiesystemen (Energiebesluit).