Subsidieregeling beheersing basisvaardigheden kan simpeler

De subsidieregeling voor scholen ter bevordering van de beheersing van basisvaardigheden kan met minder regeldruk wordt uitgevoerd. Zo kunnen de selectiecriteria duidelijker omschreven. Ook kunnen dubbele verplichtingen worden geschrapt. En gelet op het structurele karakter van het probleem is een tijdelijke sub­sidieregeling – ook vanuit regeldrukperspectief – geen passend instrument. ATR adviseert de minister van OCW daarom de subsidieregeling niet vast te stellen.

Verbetering noodzakelijk

Het ministerie wil met een tijdelijke subsidieregeling scholen steunen meer aandacht te geven aan de beheersing van een aantal basisvaardigheden. Dan gaat het om taal, rekenen of wiskunde, burgerschap en/of digitale geletterdheid. Volgens het kabinet verlaten te veel leerlingen het onderwijs met onvoldoende beheersing van die basisvaardigheden.

Selectiecriteria kunnen duidelijker

Bij de aanvraagrondes in 2023 lag het aantal subsidieaanvragen fors hoger dan het aantal toegekende subsidies. Om dit in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen, adviseert ATR de selectiecriteria te verduidelijken op basis waarvan subsidies worden toegekend. Scholen kunnen zo beter inschatten of en zo ja hoeveel kans hun subsidieaanvraag maakt. Dit kan leiden tot minder onnodige aanvragen, minder afwijzingen en daarmee minder (ervaren) regeldruk.

Regels medezeggenschap overbodig

In de voorgestelde regeling is opgenomen dat de medezeggenschapsraad aantoonbaar moet hebben ingestemd met de plannen van scholen. De bevoegdheden van de medezeggenschapsraad zijn echter al wettelijk vastgelegd. De meerwaarde van deze verplichtingen is dan ook klein, bovendien zijn er vraagtekens te zetten bij de werkbaarheid van deze verplichting. ATR adviseert dan ook de verplichting met betrekking tot de medezeggenschap te schrappen.

Gevolgen voor de regeldruk

De gevolgen voor de regeldruk zijn op hoofdlijnen in beeld gebracht en gekwantificeerd, op enkele onderdelen ontbreekt de toelichting nog. ATR adviseert de regeldrukparagraaf aan te vullen en alle kosten daarin mee te nemen.

De formele titel van het voorstel luidt Subsidieregeling verbetering basisvaardigheden scholen 2024 en subsidieregeling verbetering basisvaardigheden prioriteitsscholen 2024.