Onderbouwing wijziging Binnenvaartregeling te mager
Voorgenomen technische wijzigingen in de binnenvaartregeling zijn nog onvoldoende onderbouwd. Bovendien wordt het belastingstelsel er nog ingewikkelder van met onnodige regeldruk tot gevolg. Dat terwijl er een minder ingewikkeld alternatief voorhanden is. Dat schrijft ATR aan de minister van Infrastructuur & Waterstaat.
Nut en noodzaak niet toegelicht
De voorgestelde wijzigingen zijn vooral gericht op het voldoen aan de juridische vereisten, zoals het implementeren van de EU-richtlijn en het corrigeren van verwijzingen om verwarring te voorkomen. Er wordt echter onvoldoende uitgelegd waarom deze specifieke materiƫle wijzigingen en verplichtingen nodig zijn en wat het praktische nut ervan is voor de dekbemanningsleden of andere belanghebbenden in de binnenvaartsector. Dit betekent dat er een gebrek is aan een inhoudelijke onderbouwing voor de voorgestelde wijzigingen.
Gevolgen regeldruk
De toelichting bevat alleen een kwalitatieve beschrijving van de regeldrukgevolgen. Dat is te mager: de kwantitatieve gevolgen van de wijzigingsregeling zijn belangrijk om in te kunnen schatten of de regeldrukkosten proportioneel zijn. Aanpassingen zijn nodig in de regeldrukparagraaf en de toelichting op de regeling voordat het ingediend kan worden.
De formele titel van de regeling luidt de Wijziging van de Binnenvaartregeling ter implementatie van het CCR besluit 2022-II-15