Noodzaak kenteken bijzondere bromfiets vraagt betere onderbouwing

Het voorstel dat eigenaren van nieuwe bijzondere bromfietsen, zoals elektrische steps, vanaf 2024 verplicht tot het voeren van een kenteken is nog onvoldoende onderbouwd. Zo is niet duidelijk uitgewerkt hoe de verplichting bijdraagt aan het behalen van de gestelde (beleids-)doelen. Ook ontbreekt een analyse van de problemen waarvoor het kenteken een oplossing moet vormen. Dit schrijft ATR in een advies aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Noodzaak onvoldoende onderbouwd

Nieuwe bijzondere bromfietsen moeten vanaf 2024 voorzien zijn van een kenteken. Bijzondere bromfietsen zijn bijvoorbeeld elektrische steps, Segways en de BSO-bus (opvolger van de Stint). Voor bestaande bijzondere bromfietsen krijgen eigenaren één jaar de tijd om deze alsnog te laten kentekenen. Deze verplichting volgt uit een voorgestelde wijziging van het Kentekenreglement. Het voorstel kent een aantal doelen. Zo dient het kenteken bij te dragen aan duidelijkheid over de rechten en plichten van de voertuigeigenaar. Ook stelt het ministerie dat het kan bijdragen aan verbeterde marktregulering en monitoring van ongevallen. ATR constateert dat de doelen in het voorstel zijn beschreven, maar dat een concrete uitwerking van hoe en in welke mate die doelen bereikt gaan worden ontbreekt.

Ontbrekende probleemanalyse

Ook ontbreekt een analyse van de aard en oorzaken van de problemen waarvoor het kenteken een oplossing moet vormen. Door deze ontbrekende informatie is het niet goed mogelijk nut en noodzaak van de verplichte kentekening te beoordelen. Het college adviseert daarom de toelichting bij het voorstel op deze punten nader uit te werken zodat onderbouwde besluitvorming kan plaatsvinden. Bijvoorbeeld door te duidelijk te maken welke problemen op dit moment aan de orde zijn met de handhaving van bijzondere bromfietsen.