Wetsvoorstel Afschaffen van de fusietoets in het funderend onderwijs
De fusietoets is in 2011 geïntroduceerd als gevolg van de kritiek op de schaalvergroting in het onderwijs. Het ging om een inhoudelijke toets waarbij de minister werd geadviseerd door de Commissie Fusietoets in het Onderwijs (CFTO als het een fusie in het funderend onderwijs betrof. Na een evaluatie in 2015 is geconcludeerd dat de fusietoets voor het funderend onderwijs niet goed uitwerkt als het gaat om de doelen waarvoor de wet was bedoeld: de menselijke maat in het onderwijs, de keuzevrijheid op lokaal niveau en de aanpak van krimp. Er is ook geen draagvlak in het onderwijsveld voor de toets, mede omdat de procedure als moeizaam en complex wordt ervaren. Verder is ook de maatschappelijke context waarin fusiebewegingen plaatsvinden, veranderd: leerlingenaantallen dalen en er bestaat zorg over het behoud van een kwalitatief goed onderwijsaanbod.
De fusietoets is in 2011 geïntroduceerd als gevolg van de kritiek op de schaalvergroting in het onderwijs. Het ging om een inhoudelijke toets waarbij de minister werd geadviseerd door de Commissie Fusietoets in het Onderwijs (CFTO als het een fusie in het funderend onderwijs betrof. Na een evaluatie in 2015 is geconcludeerd dat de fusietoets voor het funderend onderwijs niet goed uitwerkt als het gaat om de doelen waarvoor de wet was bedoeld: de menselijke maat in het onderwijs, de keuzevrijheid op lokaal niveau en de aanpak van krimp. Er is ook geen draagvlak in het onderwijsveld voor de toets, mede omdat de procedure als moeizaam en complex wordt ervaren. Verder is ook de maatschappelijke context waarin fusiebewegingen plaatsvinden, veranderd: leerlingenaantallen dalen en er bestaat zorg over het behoud van een kwalitatief goed onderwijsaanbod.